Skip to main content
Homepage
DK
Login/Registrer

Giv styrke til jorden: Live Nations Bæredygtighedscharter
 
 
Live Nation Entertainment er verdens førende virksomhed indenfor live underholdning, og består af globale markedsledere: Ticketmaster, Live Nation Concerts, Festival Republic, Academy Music Group, C3 Presents, LN Media and Sponsorship og Artist Nation Management.
 
Live Nation Entertainment har muligheden for at ændre liv. Vi tror på at give styrke til andre gennem musik er én af de måder, hvorpå vi kan gøre den største forskel i verden. Dette gælder også for vores tilgang til bæredygtighed. "Giv styrke til jorden" er vores tilgang til at mindske vores miljøpåvirkninger.
 
Vi er afhængige af miljøet for at skabe live arrangementer i verdensklasse. Vi er miljøets repræsentanter der, hvor vores spillesteder og live arrangementer finder sted, og omgivelserne spiller en uundværlig rolle i at skabe den unikke stemning, der skaber varige minder for fans.
 
Vi vil vise lederskab indenfor bæredygtighed ved at sætte videnskabsbaserede mål, som sikrer, at vores reduktioner af drivhusgasemissioner (GHG) er afstemt med de forpligtelser fra FN klimakonventionens Paris-aftale. Det betyder, at vi bidrager til det niveau af CO2-reduktion, der er nødvendigt for at holde den globale temperaturstigning under 1,5 °C, sammenlignet med præindustrielle temperaturer, som anført i evalueringsrapporten Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) fra 2018.
 
 
Live Nations holdning til klimaændringer
 
Klimaforandringer er en realitet, og finder sted her og nu. CO2e-niveauerne i luften er de højeste nogensinde. Ekstreme vejrhændelser er blevet hyppigere, mere voldsomme og har påvirket mange menneskers liv. Dette og andre klimaanliggender såsom tab af biodiversitet, luftforurening, stigning af vandstanden og forsuring af haverne viser, at menneskers handlinger pludselig gør jorden et mindre gæstfrit sted. Som følge af Living Planet Reports rapportering om katastrofale tab i biodiversitet, IPCCs tidsplan for nødaktioner ift. at begrænse den globale opvarmning, øget offentlig bevidsthed og protester, der kræver regeringstiltag, er behovet for samarbejde mellem regeringer, virksomheder, organisationer og enkeltpersoner om at reducere vores drivhusgasemissioner blevet tydeligere end nogensinde.
 
Som verdens førende virksomhed inden for live underholdning har vi et ansvar for at bevare oplevelsen med live musik for de kommende generationer, og en enestående mulighed for at bruge vores platform til at inspirere klimahandling på globalt plan.
 
 
Vi vil arbejde på at reducere vores spillesteders og festivalers klimapåvirkning for at sikre, at vi er ansvarlige verdensborgere, at vi passer på de fællesskaber, hvor vi arbejder og at vi gør vores del ift. at begrænse de mest skadelige dele af globale klimaændringer.
 
Vi vil udnytte vores branches kreative etik, motivere og inspirere vores fans, medarbejdere, artister og branche til at tage små, men effektive skridt for miljøet ved vores arrangementer og på længere sigt.
 
Og vi vil bruge bæredygtighed som en måde, hvorpå vi fortsat kan innovere og tilføje værdi til vores forretning.
 
Dette charter er:
 
•    En samlende vision, der vil drage fordel af det arbejde, der er foretaget til dato, og rette det nye mod et fælles bæredygtighedsmål ved at ændre vores indsats fra trinvis til nytænkende
•    Et ambitiøst, men handlingsrettet målsæt. Vi vil rette vores indsats og mål mod de senest etablerede standarder og rammer - såsom FNs mål for bæredygtig udvikling og initiativet med videnskabsbaserede mål
•    En inspirerende og offentlig engagementsplatform, der samler det bedste inden for live musik, kultur, brands og videnskab for at tackle og inspirere til løsninger på klimaudfordringer for vores branche, medarbejdere og de millioner af fans, der kommer gennem vores døre
 
 
Tilgang
 
Vi har identificeret otte prioritetsområder, der udgør vores bæredygtighedsarbejde: emission og energi, ressourceanvendelse og -affald (herunder plastik), vand, fødevarer, engagement, indkøb, transport og lokale påvirkninger. Hvert område er blevet vurderet i relation til de relevante FN-mål for bæredygtig udvikling.
 
 
Drivhusgasemissioner
 
I 2019 vil alle spillesteder og live arrangementer, der ejes og drives af Live Nation, måle deres drivhusgasemissioner med det formål at sætte videnskabsbaserede mål, som vil sikre, at vores reduktioner af drivhusgasemissioner (GHG) er på linje med de anbefalinger, der er fremsat i FN Klimapanelets (IPCC) vurderingsrapport for 2018.
 
Det vil gøre os i stand til at sætte årlige reduktionsmål for at nå vores overordnede mål med en 50 % reduktion af kategori 1 og 2-drivhusgasemissioner i 2030.
 
 
Energi
 
Vi anser den hurtige overgang til lavemissionsenergi som meget vigtig.
 
Vores mål er, at alle de spillesteder, kontorer og live arrangementer, som vi ejer og driver, bliver forsynet af 100 % vedvarende energi. Vores bygninger og spillesteder skal følge certificerede standarder for energiudnyttelse.
 
I løbet af de næste 10 år vil vi øge andelen af energi fra vedvarende kilder og investere i energieffektivitetstiltag og -certificering. Vi vil vælge partnere og leverandører, som kan hjælpe os med at nå vores mål, støtte innovation og teste nye teknologier.
 
Ressourceeffektivitet og -affald
 
Live Nation vil prioritere reduktion af affald, efterfulgt af genanvendelse og så genbrug, energiudnyttelse og til sidst bortskaffelse.
 
Vi tilstræber, at alle vores kontorer, spillesteder og live arrangementer skal være no waste events og opnå en genanvendelsesgrad på minimum 50 % i 2030, mens der tages hensyn til lokale og nationale forudsætninger.
 
Vi vil komme med præcise rapporter om vores affald og udvikle planer for håndtering af affald med vores samarbejdspartnere. Vi vil oprette renovationssystemer med lukkede kredsløb på vores spillesteder og live arrangementer samt støtte udviklingen af en cirkulær økonomi.
 
 
Plastik
 
Vi vil udfase salget af engangsplastik på de spillesteder og live arrangementer, vi ejer og driver, senest i 2021. Alle genstande skal derefter være enten genanvendelige, fornybare, certificeret komposterbare, eller hvis det er fuldstændig uundgåeligt, være fremstillet af mindst 30 % genbrugt indhold.
 
Det omfatter sampling emballage, bestik, tallerkner, kopper, flasker, service, poser, rørepinde og sugerør.
 
Vi vil udforske tilgængelige plastalternativer og få vores partnere til at gå efter samme mål. Vi vil implementere en indkøbspolitik, der prioriterer:
 
•    Genbrug over engangsbrug
•    Fornybare over ikke-fornybare ressourcer
•    Certificerede komposterbare produkter, hvor kompostfaciliteter eksisterer
•    Produkter med højst muligt genbrugsindhold (minimum 30 %)
 
 
Vand
 
Vi vil sørge for god adgang til kvalitetsdrikkevand på vores spillesteder og live arrangementer, reducere vandspild og identificere højrisikoområder, hvor begrænsninger af vandforbrug er nødvendige. Vi vil udforske genbrug af spildevand og støtte innovation på dette område.
 
Fødevarer
 
Vi ser industriel fødevareproduktion og spild som et klimaproblem. Vi vil anerkende fødevarers CO2-aftryk og arbejde med vores leverandører ift. at indkøbe fødevarer med de højest mulige standarder for dyrevelfærd. Det er en prioritet at tilbyde vores gæster sunde fødevarer af høj kvalitet.
 
Vi vil minimere mængden af madspild og få mest muligt ud af eventuelle kompostfaciliteter.
 
Engagement
 
Vores bæredygtighedsmål skal kommunikeres til vores publikum på en klar og transparent måde, og vi vil bruge vores position og rækkevidde til at øge bevidstheden om klimaanliggender hos vores kunder. Vi vil samarbejde med lokale og nationale miljøsager og -organisationer. Vi vil deltage i samtaler om bæredygtighed både inden for og uden for branchen, for at dele erfaringer og lære af andre.
 
 
Partnerskaber og indkøb
 
Vi vil arbejde med vores forsyningskæde, partnere og sponsorer mod fælles bæredygtighedsmål.
 
Vi vil overveje den fulde livscyklus for de produkter, vi indkøber, og muliggøre udviklingen af nye markeder for at støtte bæredygtige produkter.
 
Transport
 
Det er vigtigt, at alle vores spillesteder og live arrangementer har gode offentlige transportforbindelser, og vi vil arbejde med leverandører og lokale myndigheder om at fremme brug af bæredygtig transport såsom bus, tog og cykling. Vi er bevidste om de uundgåelige negative påvirkninger, vi vil måle på dem og forsøge at påvirke vores publikum, artister, leverandører og samarbejdspartnere positivt for at skabe en balance. 
 
Lokale påvirkninger
 
Miljø – hvert spillested og arrangementsplads har sine egne unikke egenskaber, og vores designs er udarbejdet, så der tages hensyn til eventuelt miljømæssigt følsomme områder eller arv- og kulturgenstande. Vi vil arbejde inden for de lokale rammer, og om nødvendigt foretage vurderinger af miljø- eller biodiversitetspåvirkninger, for at beskytte lokal flora og fauna, mens vi afholder vores arrangementer.
 
Støj og lys – vi vil arbejde på at minimere vores arrangementers støjeffekt og lysforurening.
 
Lokalsamfund – vi støtter lokale velgørenhedsorganisationer og skaber lokale beskæftigelsesmuligheder, hvor det er muligt. Vi vil bestræbe os på at måle den økonomiske effekt, som vores spillesteder og live arrangementer har i lokalområderne.
 
Trivsel – vi vil sikre sundhed og trivsel for alle medarbejdere og gæster.
 
Forvaltning
 
Bæredygtighedspolitikken vil blive forvaltet centralt og udviklet individuelt inden for hvert land, da der opbygges kapacitet, ressource og erfaring i hvert team, for at holde bæredygtighed i hjertet af vores planlægning og aktiviteter.
 
Hvert deltagende land vil udvikle et system for styring af bæredygtighed samt en handlingsplan, der beskriver de trin, der skal tages for at nå vores mål.
 
I 2019 vil vi måle vores klimaaftryk og fastsætte vores baseline, og bruge den til at fastlægge målestandarder samt sætte mål, som vi vil arbejde hen mod hvert år. Vi vil monitorere, måle og dele vores fremgang på en transparent måde og forsøge at offentliggøre årsrapporter. Vi vil deltage i certificeringsordninger, hvor det er relevant.
 
Vi vil dele vores oplevelser (positive og negative) med de ændringer, vi foretager os, dele best practices samt lære af hinanden.
 
Vi vil konstant forsøge at fortsætte udviklingen og forbedre vores position.
 
--------
 
1 Elleve af de sytten mål for bæredygtig udvikling er direkte relevante for live musikarrangementer og er anført her: 3 – Sundhed og trivsel, 4 – Kvalitetsuddannelse, 6 – Rent vand og sanitet, 7 – Bæredygtig energi, 9 - Industri, innovation og infrastruktur 11 – Bæredygtige byer og lokalsamfund, 12 – Ansvarligt forbrug og produktion, 13 – Klimaindsats, 14 – Livet i havet, 15 – Livet på land og 17 – Partnerskaber for handling.